Emile Hermans werkte in 2021 in het gastatelier van Greylight Projects en hij sloot zijn werkperiode af met de expositie 'A defense'.
A Defense is Emile Hermans´ weerslag van de pandemie en hoe wij ons leven hebben aangepast aan de mondiaal geïmplementeerde restricties: lockdowns, mondneusmaskers, sociale afstand bewaren, etc. De kunstenaar schrijft: ¨Ik werd gedwongen isolatie te heroverwegen, inclusief de effecten daarvan op geest en gemoed.¨
De kunstenaar is gefascineerd door forten. Fortificaties hadden, ooit, de functie om eigendom te beschermen. De kunstenaar is niet zo zeer gefascineerd door die historische kwaliteit maar door de geometrie van een vestingwerk. De esthetische kwaliteit leeft voort – vooral bezien vanuit vogelperspectief, ver van de herrie op de grond – ondanks de ravages van de tijd. De ooit machtige forten zijn verworden tot ruïnes. De overblijfselen van die bastions zijn nu gegrond in de stedelijke textuur (zie bijvoorbeeld Maastricht).
Kunnen we de abstracte geometrie van forten op een esthetische wijze ervaren nu de oorspronkelijke functie verloren ligt in een ver verleden? Tevens, kan abstracte geometrie – geïdealiseerd als symmetrie en harmonie – troost bieden in tijden van sociale isolatie en schending van lichamelijke integriteit?
Voor #mappingheerlen ging Hermans op zoek naar sporen uit zijn jeugd toe hij opgroeide in Heerlen. Van sommige plekken heeft hij nog sterke herinneringen en deze heeft hij jaren later vastgelegd en deelt hij hier op zijn kaart van Heerlen.